Doprava
Praha se může chlubit jedním z nejlepších systémů městské dopravy na světě. Systém PID (Pražská integrovaná doprava) zahrnuje metro, tramvaje, autobusy, vlaky, přívozy a lanovku na Petřín. Ve všech vyjmenovaných dopravních prostředcích je možné cestovat na jeden jízdní doklad, a to nejen na území Prahy, ale i v části Středočeského kraje. Pražskou integrovanou dopravu organizuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Veškeré aktuální informace o cestování v Praze a jejím okolí najdete na stránkách Dopravního podniku, ROPID anebo na kterémkoliv infocentru.
Metro
Sít pražského metra se skládá ze tří linek. Zelená je linka A, žlutá linka B a červená C. Metro má celkem 61 stanic, z nichž tři jsou přestupní: Můstek (A/B), Muzeum (A/C) a Florenc (B/C). Denně jezdí zhruba od 5:00 do 24:00 hod. Intervaly jsou v dobách ranní a odpolední špičky cca 2 minuty, ve večerních hodinách nepřekračují 10 minut. O víkendech je na všech linkách jednotný interval 7,5 minuty.
Schéma linek metra (klikni pro zobrazení plné verze)
Tramvaje
Autobusy
Vlaky
Další druhy dopravy
Pražské přívozy na Vltavě jsou rychlou a vyhledávanou alternativou povrchového cestování mezi oběma vltavskými břehy, zejména tam, kde nevedou mosty.
Lanová dráha na Petřín navazuje na tramvajovou dopravu v zastávce Újezd. V docházkové vzdálenosti konečné stanice je Petřínská rozhledna a koleje Strahov. Lanovka jezdí mezi 9:00 a 23:30, a to každou čtvrthodinu v zimním období a každých deset minut v letním – dvakrát do roka se její provoz přeruší kvůli údržbě. O víkendech a svátcích tě mohou zaskočit také dlouhé fronty turistů, zejména u stanice Újezd.
Noční doprava
Po Praze lze cestovat po celou noc, ovšem o něco pomaleji než přes den. Základem sítě jsou tramvaje, které mají centrální přestupní bod v zastávce Lazarská, kde na sebe vzájemně čekají. Noční tramvajové linky mají interval 30 minut, o víkendu 20 minut. Tramvajové linky doplňují také autobusové linky. Noční provoz platí zhruba od půlnoci do 4:30.
Schéma noční dopravy
Vyhledání spojení
Než se zorientuješ v pražské dopravě, chvíli to potrvá. Do té doby je dobré si pomáhat například aplikacemi v chytrém telefonu. Online vyhledávání spojů nabízí například aplikace Jízdní řády IDOS nebo PID Lítačka, a to zdarma. I s připojením na internet se ale nevyhneš zmatku. Hodí se stáhnout si do mobilu také offline mapu, která ti pomůže například s hledáním zastávek nebo docházením pěšky (IDOS, ofiko appku DPP, Pubtran nebo CG Transit).
Dlouhodobé jízdné
Hodláš-li se denně nebo pravidelně přemisťovat po Praze, je určitě vhodné, abys investoval do dlouhodobé jízdenky. Lze ji nahrát elektronicky na Lítačku, InKartu nebo platební kartu, fyzické vlastnění plastové Lítačky tak není třeba. Kupon můžete zakoupit na pobočce DPP/ROPID (například v Dejvickém metru) nebo online.
Krátkodobé jízdné
V případě, že tě v Praze někdo navštíví nebo třeba zjistíš, že u sebe nemáš platnou jízdenku, je dobré vědět, kde pořídit jednorázový doklad:
- Na infocentrech DPP nebo ROPID
- V automatech na výdej jízdenek PID, které nalezneš ve všech stanicích metra a na vybraných zastávkách povrchové dopravy
- SMS jízdenka. Na číslo 902 06 napiš zprávu DPT24, DPT32, DPT110 nebo DPT310, číslice znamená cenu:
- 90 minut – 32 Kč
- 30 minut – 24 Kč
- jednodenní – 110 Kč
- třídenní – 310 Kč
- U řidičů autobusů s příplatkem (90 minut za 40 Kč)
- Prostřednictvím aplikace PID Lítačka
Studentem vlakem
Oranžovou průkaz studenta ti vydají na nádraží naproti potvrzení o studiu a po uhrazení poplatku, předtím ji musíš vyplnit a nechat orazítkovat na studijním oddělení, případně můžeš využít průkaz ISIC pro získání studentské slevy.
Do školy na kole
S odložením kola v Kampusu Dejvice si nemusíš dělat starosti. Před Fakultou stavební i před Novou budovou FA/FIT jsou umístěny stojany na kola. Možnost uskladnění kol je také v suterénu Fakulty elektrotechnické a strojní, hned vedle šatny vpravo dolů po schodech. Z kolejí Podolí se dostaneš do školy cca za 40 minut, z kolejí Strahov a z Hlávkovy koleje ti cesta zabere něco málo přes 20 minut. Ostatní koleje jsou v docházkové vzdálenosti. Kolo můžeš vzít také do metra a na vybraných tratích s ním dokonce jet tramvají. Za kolo se neplatí, ale platí zde zvláštní pravidla (například v metru kolo můžeš přepravovat na každé plošině pro kočárky vyjma první plošiny prvního vozu ve směru jízdy).
Pokud nemáš v Praze kolo, můžeš využít „bikesharingový“ systém – kolo si pujčíš na jedné stanici a zaparkovat můžeš na kterékoliv jiné. Zkus třeba Rekola.
Comments are closed.